Volkstuin Diana

Heb je een vraag of opmerking over een bepaalde plant, maar is het geen pepersoort? Daarvoor is dit forum!

Moderator: Crew

Re: Volkstuin Diana

Berichtdoor Diana op ma 22 jun 2009, 19:49

Ha lee,

Ik zou het zeker doen, krijg je echt geen spijt van!!
Vaak ligt een volkstuinencomplex ook nog wat beschut en zeker in de volle zon. Als er meer kassen op het complex staan kan dat de temperatuur nog aardig verhogen. Hier is het tussen de kassen in altijd een graad of 3-4 warmer in de zon dan een kilometer verderop. En er tuinieren meestal best aardige mensen :mrgreen:

Vandaag de eerste Loganberry's geoogst (een soort kruising tussen een braam en een framboos):

Afbeelding

Ook in de kas gaan (naast de pepers uiteraard :) ) de andere groenten het ook goed doen. De Aubergine Early Black Egg:

Afbeelding

En ook de paprika's groeien goed, Paprika Lila Purpur:

Afbeelding

En afgelopen weekend voor het eerst een flinke portie Pesto gemaakt van de Genovese Basilicum:

Afbeelding

Volgende week hoop ik weer eens op wat meer foto's van pepers.......zeker nu het warm gaat worden, eindelijk :D

Groetjes, Diana
Diana

Geslacht:

Advertisement

Berichtdoor Mouline op ma 22 jun 2009, 20:07

Ik kan zo genieten van je fruit en groenten foto's Diana !
Wat is het toch heerlijk om te tuinnieren.
En alles ziet er bij jou top gezond uit !
Aankomende week wordt het schitterend weer, dus we kunnen weer gaan genieten van de bloei en groei. :)

Groetjes van Mouline

(\_/) (\_/)
(="=) (="=)
Mouline

Geslacht:

Berichtdoor lee op ma 22 jun 2009, 20:49

Die paarse paprika wil ik ook hebben.. :) en zo'n kas..

wbt de volkstuin. Hij ligt idd beschut en in de volle zon. De witte paden ernaast zijn fiets/wandel routes en behoren bij de brunssumerheide. Het ligt om de hoek en is 1 minuutje fietsen :D. Het grappige is dat ik een huisje op het oog heb in de carisven...
Afbeelding
lee

Geslacht:

Berichtdoor Diana op ma 22 jun 2009, 21:46

Ha lee,

En je hebt nog niet gebeld om een tuintje te reserveren???? :o

Ziet er geweldig uit! Klem tussen veel bomen en een woonwijk - warm in de zon, weinig wind, dichtbij. Ziet er netjes uit, rechte stukken, met echte paden (hebben we hier zelf aan moeten leggen, hier ook geen water, gas of licht - alles primitief hier - ook niet erg trouwens). Ik zocht even op internet, kwam wel de naam "In den Lemmeren" tegen maar de website doet het niet (ze hebben het vast te druk in de tuin).

Maar misschien hebben ze wel een wachtlijst, je moet er op tijd bij zijn (dan heb je misschien ook nog keus). Dit is wel een mooie tijd om te bellen (ik wil niets opdringen hoor :) ). Nu stoppen er vaak wat mensen omdat ze het toch niet bij kunnen houden, op vakantie gaan of geroyeerd worden omdat ze niks aan hun tuin doen.

Het is ook best veel werk maar begin bijvoorbeeld eerst eens met een klein stukje. Paar aardbeien voor je kinderen, een goede pruimenboom, wat lekkere boontjes (want die uit de winkel hoef je dan echt nooit meer), misschien kun je zelfs voor een leuke prijs een kasje overnemen.......

Dus.........bellen :mrgreen:

Groetjes,
Diana
Diana

Geslacht:

Berichtdoor lee op ma 22 jun 2009, 22:11

Diana schreef:Ha lee,

En je hebt nog niet gebeld om een tuintje te reserveren???? :o

Ziet er geweldig uit! Klem tussen veel bomen en een woonwijk - warm in de zon, weinig wind, dichtbij. Ziet er netjes uit, rechte stukken, met echte paden (hebben we hier zelf aan moeten leggen, hier ook geen water, gas of licht - alles primitief hier - ook niet erg trouwens). Ik zocht even op internet, kwam wel de naam "In den Lemmeren" tegen maar de website doet het niet (ze hebben het vast te druk in de tuin).

Maar misschien hebben ze wel een wachtlijst, je moet er op tijd bij zijn (dan heb je misschien ook nog keus). Dit is wel een mooie tijd om te bellen (ik wil niets opdringen hoor :) ). Nu stoppen er vaak wat mensen omdat ze het toch niet bij kunnen houden, op vakantie gaan of geroyeerd worden omdat ze niks aan hun tuin doen.

Het is ook best veel werk maar begin bijvoorbeeld eerst eens met een klein stukje. Paar aardbeien voor je kinderen, een goede pruimenboom, wat lekkere boontjes (want die uit de winkel hoef je dan echt nooit meer), misschien kun je zelfs voor een leuke prijs een kasje overnemen.......

Dus.........bellen :mrgreen:

Groetjes,
Diana

Thx voor de aanmoediging :) ik ga morgen langs. Maar waar moet je aan denken op jaar basis wbt kosten?, heb echt geen idee

gr
lee

Geslacht:

Berichtdoor Sacajawea op di 23 jun 2009, 04:56

Twee keer struikelen en je bent er als je daar gaat wonen... voor de afstand hoef je het niet te laten.
I'm not a complete idiot, some parts are missing
Sacajawea

Geslacht:

Berichtdoor Diana op di 23 jun 2009, 08:45

lee schreef:
Thx voor de aanmoediging :) ik ga morgen langs. Maar waar moet je aan denken op jaar basis wbt kosten?, heb echt geen idee

gr

Ha lee,

Zelf betalen we hier (per 100 vierkante meter):
40 eurocent per vierkante meter (opgelegd door de Gemeente), is dus 40 euro per 100 vierkante meter + 12,50 euro contributie = euro 52,50 per jaar

Daarnaast hebben we eenmalig een borg van 25 euro betaald bij de start (als je ooit weer weggaat en je tuin netjes en opgeruimd achterlaat en je sleutel inlevert krijg je dat bedrag weer terug).

Wij betalen zelf iets van 225 euro per jaar maar daar hebben we dan wel 485 vierkante meter grond voor. Dat moet ik je als start wel afraden hoor - wij zijn daar een soort van ingegroeid :D
Van 100 vierkante meter kun je met een gezin al gemakkelijk een heel jaar eten (en ook nog overhouden).

De website van "In den Lemmeren" deed het nu trouwens wel, maar dat is een andere volkstuinvereniging in Brunssum (denk ik, want ik zie flats op de achtergrond, en huisjes op het complex op foto's). Maar dit is hun informatie: de prijzen staan daar ook op een pagina vermeld: http://www.brouns2004.magix.net/website/
Dan zal de andere volkstuin (mits het een vereniging is) niet veel meer of minder kosten.

Groetjes, Diana
Diana

Geslacht:

Berichtdoor lee op di 23 jun 2009, 09:45

In den Lemmeren is idd van een andere "tuin".
Heb de vereniging inmiddels kunnen achterhalen en vanochtend proberen te bellen. Helaas neemt nog niemand op

Bedankt voor de info. Voor de kosten hoef je het ieg niet te laten :mrgreen:

gr
lee

Geslacht:

Berichtdoor lee op di 23 jun 2009, 19:28

Vandaag even langs geweest en er waren nog 2 tuintjes vrij.. heb er gelijk 1 genomen van 100m2. . Kosten €39/jaar. Ik betaal nu €19 voor dit jaar.
Moet een beetje wennen aan het idee dat ik nu een volkstuintje heb.. Maar de pepers schijnen er goed te groeien volgens een "buurman".
De tuin ligt nu nog afgedekt met zwart zeil en het plan is om eerst met een stukje te beginnen en volgend jaar de hele tuin incl. kas oid.
Dus Diana kom maar op met al die tips.. waar moet ik mee beginnen. :)

Afbeelding
lee

Geslacht:

Berichtdoor Diana op di 23 jun 2009, 20:05

Ha lee,

Van harte gefeliciteerd!!
Wat leuk dat je de gok gaat wagen!!

Ik was nog iets vergeten.......vind je vrouw het ook leuk, of lekker? Want vandaag naar de tuin geweest, en 6 kilo rode bietjes geoogst, een pond bessen, anderhalve kilo aardbeien, 3 kilo sjalotten, 4 komkommers, de eerste tomaatjes, 2 kilo zomerpeentjes. Dat moet vanavond wel allemaal schoon, gekookt, ingemaakt of ingevroren worden. Ik ben bij dat ik tussentijds even tijd heb voor dit bericht. Dus je moet je vrouw misschien wel een beetje voorbereiden :)

Zwart plastic verstikt onkruid goed maar sommige soorten zijn hardnekkig. Ik zou zelf eerst onder het plastic kijken: welke grond heb je (in Limburg meestal zanderige grond?). Is er een onkruid dat zeer hardnekkig is? De "ergsten" zijn kweekgras, zevenblad en heermoes - die zul je meerdere malen met zoveel mogelijk wortels uit de grond moeten halen. Waar onkruid groeit zullen ze altijd groenten overwinnen.

Maak vooral nog een keer een praatje met je buurman; hij kan je vast vertellen hoe lang het stukje grond al braak ligt, of het door de vorige eigenaar goed is onderhouden cq bemest. Aan de hand daarvan kun je misschien een kwart tot een halve tuin schoon gaan maken, beetje omfrommelen, zakje koemestkorrels er doorheen werken. Vakken maken, al is het voorlopig maar door randen met je voeten plat te stampen, vakken maken een tuin overzichtelijk.

Is er nog iets leuks in de tuin achtergebleven? Misschien een fruitboom, braam, bes of zo? Die moet dan misschien nog gesnoeid worden, verzorgd, hangt er wellicht fruit in.

Maak een compostbak, desnoods in eerste instantie van een stuk gaas of wat planken, dan kun je van wat je dit jaar nog oogst het loof, etc. nog composteren, niets zo goed voor je tuin als je eigen compost (geen onkruid ingooien, geen aardappelloof, tomatenloof en aspergeloof, verder mag alles wat groen en dor is erin - ook het groenafval van thuis).

En dan kun je best nog heel veel zaaien!

lage bonen (spercie of snij)
stokbonen (spercie of snij, maar wel voor het einde van de maand)
zomerworteltjes
rode bietjes
sla
andijvie (en natuurlijk ook nog herfstandijvie en winterandijvie
basilicum
rucola
boerenkool
snijbiet
chinese kool
radijs
rammenas
paksoi
courgette
venkel
winterbloemkool

(en in oktober kan de knoflook de grond in, veldsla en tuinbonen gezaaid worden).

Nou, dan heb je nog wat te doen :D Als je nog een klein plekje over hebt in je kas kiemen sommige soorten daar wel erg goed en snel. Zelf 4 dagen geleden sla en andijvie gezaaid, nu kiemen ze al, Basilicum kiemt vaak al binnen een paar dagen bij hoge warmte, etc.).

Vraag nu aan je buren vooral ook of er iemand misschien wat aardbeistekken voor je wilt nemen. Aardbeien maken nu uitlopers. Het is hier de gewoonte dat wanneer je nieuwe stekken wilt van een soort die het bij je buurman erg goed doet je P9-potjes met potgrond mag neerzetten bij de aardbeienplanten en daar de uitlopers in stopt - groeit vanzelf vast, heeft geen water nodig (zolang hij nog aan moeders vast zit). Na een paar weken knip je "kind los van moeders" en zo kun je aan de leukste soorten komen. Er zijn vast mensen die je willen helpen daarmee (als je mag kiezen kies dan "doordragers" :) ).

Ik hoop dat je er zo een klein beetje mee vooruit kunt?
Ik stuur je straks even een PM (maar eerst de krootjes schoonmaken en alvast opzetten :) )

Groetjes,
Diana

p.s.: ik zie natuurlijk wel graag wat foto's van je tuin binnenkort :)
Diana

Geslacht:

VorigeVolgende

Keer terug naar De Tuin