Sacajawea schreef:Heb jij eigenlijk wel eens last van luis? en zo ja, doe je er dan ook wat aan?
Ja hoor, ook veel last van luis, en emelten, pissebedden, slakken, rupsen en noem maar op.
Buiten doe ik er niet zo veel aan. We proberen biologisch te tuinieren dus we hopen onze tuin zo ingericht te hebben dat er genoeg kikkers zijn om de slakken op te vreten, genoeg koolmeesjes om de rupsen op te eten, etc. En over het algemeen mogen we niet klagen. Maar nu hebben we wel luis (het is ook wel erg vochtig geweest en nu warm).
Buiten maakt dat me niet zo veel uit, als het te erg wordt gooi ik de planten weg en zaai ik opnieuw. Het helpt trouwens heel goed om Tropaolum naast je bonen te zaaien; die trekken de zwarte bonenluis aan en zitten dan vol met luis, terwijl je bonen schoon blijven.
In de kas heb ik helaas geen hulp van de natuur

En de White Rocoto, Bhut Jolokia en getsie, ook de Numex Big Jim zitten onder de groene luis (ik kan me niet herinneren ooit aan het begin van de zomer luis in de kas te hebben gehad

).
Vorige week nog niet zo erg, maar nu zaten ze vol. En voor ze ook nog overspringen naar andere planten eergisteren "grof geweld" moeten gebruiken. Aan het einde van de middag met Spruzit gespoten en gisteren zoals verwacht ongeveer een kwart van de bladeren verbrand (maar gelukkig ook 90% van de luis). Gisteren dus gelijk de meest verbrande bladeren verwijderd en de rest met schoon regenwater afgespoeld. Vandaag niet naar de tuin geweest, ik ben benieuwd hoe het er morgen uit ziet....
Diana