Volkstuin Diana
Moderator: Crew
Re: Volkstuin Diana
Die knoflook ziet er mooi uit. Heb je die tijdens de winter afgedekt of was de sneeuw genoeg bescherming?
-

jan - Berichten: 505
- Geslacht:
Advertisement
De knoflook dekken we nooit af, de winters zijn toch niet meer zo streng, dachten we.
We hebben er wel over gedacht toen het zo hard ging vriezen maar toen sneeuwde het al en hebben we het maar zo gelaten. Het viel ons dus ook wel erg mee toen een paar weken geleden de vorst en sneeuw verdween en het blad nog stevig en groen was.
Moet ik wel eerlijk zeggen dat we hier maar 15 kilometer van de kust tuinieren, zo hard als in het Oosten van het land heeft het hier niet gevroren (aan de andere kant; we tuinieren hier wel op vette modderige koude klei). Het viel ons in ieder geval erg mee.
Groetjes,
Diana
We hebben er wel over gedacht toen het zo hard ging vriezen maar toen sneeuwde het al en hebben we het maar zo gelaten. Het viel ons dus ook wel erg mee toen een paar weken geleden de vorst en sneeuw verdween en het blad nog stevig en groen was.
Moet ik wel eerlijk zeggen dat we hier maar 15 kilometer van de kust tuinieren, zo hard als in het Oosten van het land heeft het hier niet gevroren (aan de andere kant; we tuinieren hier wel op vette modderige koude klei). Het viel ons in ieder geval erg mee.
Groetjes,
Diana
-

Diana - Berichten: 426
- Geslacht:
Update 12 april;
Bijna alles gaat goed, enorm veel gezaaid en al heel veel uitgeplant ook. Rode kool wil maar niet lukken dit jaar dus voor de derde keer gezaaid. De Capucijners had ik in de kas voorgetrokken, uitgeplant met vliesbescherming (tegen de duiven), en nu het vlies weggehaald maar ze vinden duidelijk de koude oostenwind niet prettig.

Komend jaar geen pruimen (beurtjaar), maar wel enorm veel appels; 4 bomen vol met bloesemknoppen:

Ook de bessen (rode Aalbessen, witte Aalbessen, Zwarte bessen, Blauwe bessen, etc.) staan nu volop in bloei:

En tot slot een (niet geweldig goede) foto van de kikkervisjes; het kikkerdril is nu 1 bal vretende kikkervisjes geworden, ze eten eerst het dril op en daarna beginnen ze (hopelijk) aan de alg in de vijver. Volwassen kikkers zijn de beste biologische bestrijding tegen wat dan ook; slakken, rupsen, pissebedden, etc., dus hopen we elk jaar op veel nieuwe kinders.....
Groetjes,
Diana
Bijna alles gaat goed, enorm veel gezaaid en al heel veel uitgeplant ook. Rode kool wil maar niet lukken dit jaar dus voor de derde keer gezaaid. De Capucijners had ik in de kas voorgetrokken, uitgeplant met vliesbescherming (tegen de duiven), en nu het vlies weggehaald maar ze vinden duidelijk de koude oostenwind niet prettig.

Komend jaar geen pruimen (beurtjaar), maar wel enorm veel appels; 4 bomen vol met bloesemknoppen:

Ook de bessen (rode Aalbessen, witte Aalbessen, Zwarte bessen, Blauwe bessen, etc.) staan nu volop in bloei:

En tot slot een (niet geweldig goede) foto van de kikkervisjes; het kikkerdril is nu 1 bal vretende kikkervisjes geworden, ze eten eerst het dril op en daarna beginnen ze (hopelijk) aan de alg in de vijver. Volwassen kikkers zijn de beste biologische bestrijding tegen wat dan ook; slakken, rupsen, pissebedden, etc., dus hopen we elk jaar op veel nieuwe kinders.....
Groetjes,
Diana
-

- Geslacht:
Ziet er al goed uit. Nog ff een vraag over die capucijners. Bij mij staan ze ook al buiten (beetje blauw uitgeslagen van de kou
maar ze vallen om. Hoe zet jij ze vast? Wat jij trouwens met de rode kool heb, heb ik met de spruitkool. Het zaad wil maar niet opkomen! Oud zaad?
Gave foto trouwens met al die kikkervisjes. Ze zitten bij ons ook, maar nog nooit zoiets gezien.
Gave foto trouwens met al die kikkervisjes. Ze zitten bij ons ook, maar nog nooit zoiets gezien.
-

Eckie75 - Berichten: 10
- Geslacht:
Eckie75 schreef:Nog ff een vraag over die capucijners. Bij mij staan ze ook al buiten (beetje blauw uitgeslagen van de koumaar ze vallen om. Hoe zet jij ze vast?
Geen idee. Hier staan ze nooit bij stokken, altijd bij gaas, en als ze een centimeter of 40 hoog zijn gaat het gaas of vliesdoek tegen de duiven eraf en zwiep ik de plantjes die zich zelf niet al hebben vastgehecht door een maas van het gaas heen, dan doen ze de rest zelf. Er bestaan ook Capucijners die niet klimmen (ras Desirée), die worden slechts 60 cm hoog maar hier vallen die altijd om

Misschien niet voor iedereen bijzonder maar wij vinden het toch altijd weer mooi om te zien wanneer alle aardappelen zonder uitzondering boven komen

De rabarber is ondertussen wel klaar om te oogsten:

En alle pepers, paprika's en tomaten staan ondertussen al een tijdje in de volle grond in de kas. Veel te koud (in ieder geval de nachten). De tomaten hebben daar niet veel last van maar pepers en paprika's groeien voorlopig nog niet echt, wachten op betere tijden. Ondanks dat zag ik bij een aantal paprikaplanten vandaag toch de eerste kleine knopjes:

Groetjes,
Diana
-

- Geslacht:
geweldig zo'n tuin! lijkt me wel arbeidsintensief
en zulke groene vingers heb ik nog niet hoor
(begint net een beetje te komen hahaha)!
kun je me vast wel vertellen wanneer knoflook klaar is, heb gewoon teentjes van de supermarkt en van de markt geprobeerd. Ze zijn wel allemaal opgekomen maar sommige droogde nogal snel uit en toen ik die eruit trok zat er 1 mini bolletje in. (denk een maand of 2/3 gepland, was mssn handig om dat te onthouden
)
kun je me vast wel vertellen wanneer knoflook klaar is, heb gewoon teentjes van de supermarkt en van de markt geprobeerd. Ze zijn wel allemaal opgekomen maar sommige droogde nogal snel uit en toen ik die eruit trok zat er 1 mini bolletje in. (denk een maand of 2/3 gepland, was mssn handig om dat te onthouden
-

Serrenno - Berichten: 86
- Geslacht:
Serrenno schreef:kun je me vast wel vertellen wanneer knoflook klaar is, heb gewoon teentjes van de supermarkt en van de markt geprobeerd. Ze zijn wel allemaal opgekomen maar sommige droogde nogal snel uit en toen ik die eruit trok zat er 1 mini bolletje in. (denk een maand of 2/3 gepland, was mssn handig om dat te onthouden)
Ik heb altijd geleerd dat Knoflook een koudeperiode nodig heeft om een bol te maken. Zelf poten we de knoflooktenen altijd in oktober in de volle grond, op zo'n 20 cm afstand. In december heeft ze dan vaak al 5 centimeter loof boven de grond. Zo eind februari lopen de knofloken weer verder uit en dan sterft in juni-juli het blad af en kunnen de knofloken geoogst worden. En dat gaat hier al jaren goed zo.
Dus als je pas 3 maanden geleden knoflook hebt gepoot is de kans groot dat ze gewoon nog niet goed zijn (wacht tot het blad verdort en afsterft). En dan is er nog wel een kans dat de knoflookbollen dus niet heel groot zullen zijn. Maar in ieder geval wel heel erg sterk en van eigen teelt
Groetjes,
Diana
(p.s.: wij vinden zelf de bollen van de Aldi en de Lidl prima om daarvan de tenen uit te planten, mooie grote tenen geven vaak mooie grote bollen)

-

- Geslacht:
Ik had idd overal gelezen dat najaar beter was om in het voorjaar knoflook te hebben, maar kwam ook geregeld tegen dat als je dan in het voorjaar zou planten je in het najaar knoflook zou hebben en eigenwijs als ik ben, gewoon geprobeerd dus
Was sowieso al van plan om in het najaar dus een nieuwe lichting te poten. Ik had 3 mega potten en 1 pot was alles al compleet droog van, het bolletje zag er ook echt uit al een knoflook zonder teentjes maar dan maar 2/3 cm groot in totaal.
Wij halen eigenlijk alle groente van de markt dus toen ook maar de knoflook meegenomen. Dit weer is dus goed voor de knoflook? hopelijk gaat het met die andere 2 potten wel goed. Bedankt voor de info
Wij halen eigenlijk alle groente van de markt dus toen ook maar de knoflook meegenomen. Dit weer is dus goed voor de knoflook? hopelijk gaat het met die andere 2 potten wel goed. Bedankt voor de info
-

Serrenno - Berichten: 86
- Geslacht:
He Diana,
Valt bij jou de tomaten oogst ook een beetje tegen? Bij mij zijn ze vrij laat (pas 2 weken dat er echt rijpe tomaten zijn) en ook de hoeveelheid is wat aan de lage kant.. Niet echt een tomaten jaar dit jaar dus...
Valt bij jou de tomaten oogst ook een beetje tegen? Bij mij zijn ze vrij laat (pas 2 weken dat er echt rijpe tomaten zijn) en ook de hoeveelheid is wat aan de lage kant.. Niet echt een tomaten jaar dit jaar dus...
Life is like a jar of Jalapeno's: what you do today may burn your ass tomorrow
-

happy pepper - Berichten: 97
- Geslacht:
Ha happy pepper,
Jammer om te horen dat je een slecht tomatenjaar hebt!
Ik heb ook al heel veel tomaten gezien met waterrot en phytophtora, gewoon een slechte zomer (juni te koud, juli te droog en te warm en augustus te nat
). Ook veel van mensen gehoord dat hun tomaten last hadden van neusrot.
In de kas hebben we daar gewoon veel minder last van gehad, al lijkt het seizoen nu wel eerder te stoppen dan normaal, maar we kunnen sinds eind juni uit de kas al tomaten plukken, de oogst niet overweldigend maar wel gewoon goed geweest. Fotootje van een keer oogst:

Ik had ook zo'n 15 planten buiten staan en dat ging tot en met juli prima, maar ergens half augustus was er wel zoveel regen gevallen dat de meeste planten het begaven. In de kas staan er nu nog zo'n 30 planten en daar hangen nog steeds tomaten in. Er zit best veel verschil in de gezondheid van planten, en sommigen gaven vroeg maar zijn nu dan ook al gewoon "op", de latere soorten zijn nog gewoon aan het rijpen.
Heb je de tomaten in de kas of buiten?
Er zijn wel vroege soorten die zeer geschikt zijn voor buitenteelt en latere rassen die vooral geschikt zijn voor kasteelt. Ik had dit jaar buiten een Tiny Tim, Siberian, Siberian Egg, Kimberly, Ida Gold en een Thumbler Red en die gaven allemaal half juli in de buitenteelt al rijpe tomaten. Er stonden toen late rassen in de kas die nog moesten beginnen.
Ik hoop dat je volgend jaar een beter tomatenjaar hebt!!
Diana
Jammer om te horen dat je een slecht tomatenjaar hebt!
Ik heb ook al heel veel tomaten gezien met waterrot en phytophtora, gewoon een slechte zomer (juni te koud, juli te droog en te warm en augustus te nat
In de kas hebben we daar gewoon veel minder last van gehad, al lijkt het seizoen nu wel eerder te stoppen dan normaal, maar we kunnen sinds eind juni uit de kas al tomaten plukken, de oogst niet overweldigend maar wel gewoon goed geweest. Fotootje van een keer oogst:

Ik had ook zo'n 15 planten buiten staan en dat ging tot en met juli prima, maar ergens half augustus was er wel zoveel regen gevallen dat de meeste planten het begaven. In de kas staan er nu nog zo'n 30 planten en daar hangen nog steeds tomaten in. Er zit best veel verschil in de gezondheid van planten, en sommigen gaven vroeg maar zijn nu dan ook al gewoon "op", de latere soorten zijn nog gewoon aan het rijpen.
Heb je de tomaten in de kas of buiten?
Er zijn wel vroege soorten die zeer geschikt zijn voor buitenteelt en latere rassen die vooral geschikt zijn voor kasteelt. Ik had dit jaar buiten een Tiny Tim, Siberian, Siberian Egg, Kimberly, Ida Gold en een Thumbler Red en die gaven allemaal half juli in de buitenteelt al rijpe tomaten. Er stonden toen late rassen in de kas die nog moesten beginnen.
Ik hoop dat je volgend jaar een beter tomatenjaar hebt!!
Diana
-

- Geslacht: