Onze volkstuin is 500 vierkante meter groot (volgens mijn man een ietsiepietsie te groot.........
Maar als je een achtertuin hebt en je kunt er een kas of iets dat op een kas lijkt kun je er heel veel in doen. Ik heb wel eens pepers in de buitenlucht geteeld en in de kas is de opbrengst wel heel veel groter en dan in de overtreffende trap (ik denk dat ik uit de kas van 1 plant Chinchi Uchu wel 150 tot 200 pepers haalde). Ik zou het ook niet meer willen en kunnen missen.
Aardbeien doen het trouwens heel veel beter in de buitenlucht dan in de kas, die kun je gewoon in je tuin planten (kas is te warm voor die soorten). Niet te vergelijken, qua smaak, trouwens met die waterballen uit de winkel.
Maar we halen wel per gewone tomatenplant bijvoorbeeld zo gemiddeld 5-6 kilo tomaten (cherry's uiteraard minder). Als je dus een klein kasje zou hebben, van bijvoorbeeld 2,5 x 3,0 meter, dan zou je daar al snel 8 tomatenplanten = 40 kilo tomaten en 8 peperplanten = afhankelijk van de soorten zo'n beetje 300 of zo pepers halen (vers oogstbaar, uiteraard weer afhankelijk van de soort tussen eind juni en eind november). Dan kun je op de kop nog 1 komkommerplant kwijt met een gemiddelde opbrengst in een kas van 2 komkommers per dag, tussen half juni en het moment dat het weer ergens eind september slechter wordt (of ze je oren uitkomen

)
Ik wil geen reclame maken voor een kas (maar ben daar volgens mij nu wel mee bezig

). Niet iedereen heeft een tuin, en niet iedereen heeft genoeg plaats voor een kas of kasje. Maar mocht je een paar vierkante meter overhebben is het zeer aan te raden, voor pepers, maar ook voor tomaten, aubergines, paprika's, komkommers, basilicum, meloenen, etc. (en het gros daarvan smaakt weer erg lekker in combinatie met pepers
Geweldig is eigen salsa van verse tomaten (die ook naar tomaten smaken) met eigen pepers, paprika, etc.
Op marktplaats en andere verkoopsites kun je voor een leuke prijs aan leuke kasjes komen. Maar goedkoper en ook erg leuk om gewoon eens te proberen is bijvoorbeeld dit soort dingen:
http://the-plant-directory.co.uk/images/walk-in-greenhouse-lge.jpg Ik ga dit jaar eens foto's maken van de oogst en van het groeien in de kas. Om in ieder geval te laten zien dat de vruchtzetting bij een peperplant in een kas van 55 graden niets te lijden heeft nog even een foto van 1 tak van de Tobago Seasoning van afgelopen jaar (iets beters kon ik nu niet vinden om het resultaat in de kas te laten zien):
Groetjes,
Diana