Diana's kweekseizoen 2009

In dit forum vind staan alle kweektopics van leden van het seizoen 2008-2009.

Moderator: Crew

Re: Diana's kweekseizoen 2009

Berichtdoor Diana op zo 11 jan 2009, 23:28

Mooie kas!! En inderdaad niet duur. Nieuw zijn ze tegenwoordig echt heel prijzig, maar tweedehands kun je nog wel eens voor een leuke prijs een leuke kas kopen, zeker op marktplaats of zo. Goed onderhouden gaan ze tientallen jaren mee.

Zelf hebben we alledrie onze kassen bij een kassen-sloopbedrijf gekocht; gewoon de losse onderdelen verzamelen en dus zelf weer opbouwen (hoewel ze ook voor meerprijs de kas in delen kunnen bezorgen). Je moet er wel wat verstand van kassen voor hebben (of een handig mens zijn) en bij het opbouwen van onze kas nog wel wat zweetdruppels verloren bij het plaatsen van de nok en het snijden van het glas (zeker bovenop en rond de dakgoten).

Bij dat soort bedrijven kun je vaak ook voor iets van 5 of 6 euro een ruit kopen (ook tweedehands maar wel in goede staat). Misschien heb je iets aan de tip want nieuw glas bij een glashandel in die dikte is erg kostbaar.

Wij hebben onze kassen gekocht bij http://www.alleblas-kassenbouw.nl/NL/HomeNL.html maar als je op "kassensloop" googled zie je wel meer van dat soort bedrijven.

Afbeelding

Heel veel plezier met je kas (je kunt er echt enorm veel mee doen!)
Aangezien je ook interesse hebt in andere groenten: ik zaai er nu al veldsla, rucola, mosterdblad, sla, andijvie, etc., dat is ruim op tijd geoogst voor de tomaten en pepers geplant kunnen worden. En verder zaai ik er veel in voor (van uien en prei tot bietjes en rode kool :-)

Groetjes,
Diana
Diana

Geslacht:

Advertisement

Berichtdoor Gurbe op di 13 jan 2009, 16:56

Diana schreef:Hallo Sacajawea,

En dit jaar voor het eerst zoveel pepers dat ik dus bang ga worden voor kruisbestuiving. Ik heb OK-mutsjes verzameld (van die mutsen van vliesachtig materiaal die in operatie-kamers worden gebruikt, je ziet ze ook wel in fabrieken en in de levensmiddelenindustrie). Die wil ik dan komende zomer op delen van de planten vouwen (er zit een elastiek in de mutsen). Ik heb het wel eens bij tomaten gebruikt dat werkt heel goed.

Groetjes,
Diana

Ah, goed idee. Ik werk zelf in de voedingsindustrie en heb de beschikking over deze haarnetjes. Deze tip ga ik gebruiken!
Ik ben tegen de stichting tegen zinloos geweld!
Gurbe

Geslacht:

Berichtdoor Sacajawea op di 13 jan 2009, 19:15

Je kas ziet er mooi uit! Heb jij in de zomer extra bescherming tegen de zon in je kas? Ik had vorig jaar in het begin niets staan en dat vonden sommige van mijn plantjes niet echt grappig, dus heb ik wat oude witdoorzichtige gordijnen opgehangen. Daarna ging het een stuk beter.

Zet jij alles in de volle grond in de kas? Wat doe je er aan om de grond goed te houden jaar na jaar?
I'm not a complete idiot, some parts are missing
Sacajawea

Geslacht:

Berichtdoor Diana op di 13 jan 2009, 21:32

Pas sinds 2 jaar gebruik ik helemaal niets meer in de kas om tomaten en pepers tegen de zon te beschermen. Al die jaren daarvoor gebruikte ik eerst "duivenkalk" (wat je aan de binnenkant van de kas moet smeren en er dus ook weer vanaf moet wassen in de herfst :-)

Sinds een aantal jaar is er Temperzon, ook een smeersel, op de markt, maar dit kun je aan de buitenkant smeren en blijft ook een paar jaren zitten (tenzij je het eraf schrobt). ideaal omdat het wit wordt in de zon en doorzichtig wordt als het regent.

Pas toen we bij andere mensen zagen dat het zonder dat spul ook goed gaat doen we dat ook;
vooral peperplanten en tomatenplanten krijgen wel even een terugslag als ze in mei de kas ingaan, vaak verbranden de oudste bladeren tot bijna wit en papierachtig maar het nieuwe blad kan al veel beter tegen de felle zon en het groeit vanaf dat moment geweldig.

Ik heb ook het idee dat planten met donker blad zoals de Peruvian Purple, etc. veel donkerder blad krijgen in de volle zon. Het wordt dan ook wel erg warm in de kas, ruim 50-55 graden op een mooie zomerdag, maar de planten lijken er dan niet meer onder te lijden.

Alleen de komkommerplant, die kan echt niet tegen zoveel zon en daar hangen we dan voor het glas een stuk vliesdoek (of we kalken een stukje met de eerder genoemde Temperzon).

We hebben altijd alle planten in de volle grond, dat gaat al jaren het beste, ze kunnen veel dieper wortelen en daardoor beter tegen wat droogte, warmte, etc.

We tuinieren biologisch. In de winter spitten we stalmest en/of compost onder (vooral als grondverbeteraar) en dan geven we in het voorjaar 1 x bloedmeel (veel stikstof) en beendermeel (veel fosfor). Zo af en toe slaan we eens en jaar bloed- en beendermeel over en geven we alleen koemestkorrels. Gaat al heel lang goed zo; grote gezonde planten, heel veel pepers en paprika's, maar ook emmers tomaten. Afgelopen jaar in de kas begin december nog een paar laatste rijpe CAP 220 en Peru Yellow pepers kunnen plukken.

Groetjes,
Diana
Diana

Geslacht:

Berichtdoor Sacajawea op di 13 jan 2009, 21:39

Ik twijffel heel erg of ik iets in de grond ga zetten in de kas. Omdat het in mijn achtertuin staat zijn we er eigenlijk altijd bij (iedere ochtend voor het warm wordt kan ik alles genoeg water geven en mijn man heeft wisselende diensten dus die is ook vaak thuis als ik weg ben.
Omdat ik altijd de vruchtgroentenfamilie in de kas zou zetten ben ik ook een beetje bang voor ziektes omdat alles elk jaar ongeveer het zelfde in de kas zou staan. Maar zo te horen heb jij daar geen last van.

Ik ga dit jaar ook proberen een galia meloen te kweken in de kas. Heb jij die wel eens gehad?
Sacajawea

Geslacht:

Berichtdoor lee op di 13 jan 2009, 21:42

Zelf heb ik totaal geen ervaring met kasplanten :) , maar bij die temperaturen 50+ lijden je planten daar niet onder. Vallen de bloemen er niet af tijdens de bloei ofzo.

gr
lee

Geslacht:

Berichtdoor Sacajawea op di 13 jan 2009, 21:45

vorig jaar had ik een paar keer een temperatuur van 45 graden en het enige dat gebeurde was dat sommige planten een beetje gingen hangen, maar die herstelde zich allemaal prima gedurende de avond en nacht. Zolang ze op die momenten genoeg water hebben herstellen ze zich prima. (althans, dat is mijn niet zo heel lange ervaring)
Sacajawea

Geslacht:

Berichtdoor Diana op di 13 jan 2009, 22:39

Sacajawea schreef:Ik twijffel heel erg of ik iets in de grond ga zetten in de kas.
Omdat ik altijd de vruchtgroentenfamilie in de kas zou zetten ben ik ook een beetje bang voor ziektes omdat alles elk jaar ongeveer het zelfde in de kas zou staan.

Ik ga dit jaar ook proberen een galia meloen te kweken in de kas. Heb jij die wel eens gehad?

Waarom probeer je niet gewoon van allebei een beetje? Je zou dan 1 kant van de kas kunnen houden voor potten en 1 kant van de kas de planten in de volle grond planten. En dan kijken of je veel verschil hebt in grootte, gezondheid, groei en opbrengst.

We moeten uiteraard wel iets doen om ziekten te voorkomen hoor (maar ik wilde je niet laten schrikken :D ). Zwiezo biologisch tuinieren om bijvoorbeeld verzuring of verzouting van de grond tegen te gaan. Alles goed in de gaten houden en bij het idee van ziekte direct de plant verwijderen en weggooien. Dat gaat dan vooral om tomaten en een enkele komkommer, eigenlijk nooit om peperplanten. En eens per 4 jaar scheppen we 2 spades diep de grond uit de kas en gooien die ergens buiten neer, en dan grond van buiten de kas in. En vooral geen bemeste tuinaarde en potgrond in de kas (zuur, zout, turf).

Meloenen hebben we ook wel eens, maar die plant ik liever in een platte bak. Ze kruipen graag en dat neemt veel ruimte in. Als je meloenen in de kas wilt kun je ze wellicht met bamboestokken en touw opbinden zodat ze de hoogte in groeien.

Voor lee:
:D Nee, nooit ellende. Bij echt heel warm weer zoveel mogelijk ramen en deuren open zetten zodat de vochtige lucht eruit kan. Dan hangen de bladeren van de jongere peperplanten wel eens slap, rond een uur of vier in de middag komen ze weer overeind. De echt volwassen planten hebben zo'n goed wortelstelsel dat ze die warmte heel goed op kunnen vangen en die blijven bij 55 graden gewoon overeind. Onbevruchte bloemen hebben we eigenlijk alleen als we niet goed luchten bij die warmte (dan kan het stuifmeel klonteren).
Met alle soorten wel eens problemen, maar met peper- en paprikaplanten eigenlijk zelden of nooit.

Ze nemen door de warmte wel veel ruimte in, gemiddeld 1 tot 1,5 kubieke meter per plant. Afgelopen jaar de Aji Panca gehad, het record van dat jaar, die kwam op een hoogte van 2 meter. Baccatums worden in de kas altijd wel behoorlijk groot :D

Groetjes,
Diana
Diana

Geslacht:

Berichtdoor lee op di 13 jan 2009, 22:50

:) ,
Zeer goede info.! Ik moet echt een kas gaan aanschaffen!!! , lijkt me helemaal het einde. Niet alleen voor pepers maar ook paprika's, aardbeien, noem maar op. Je hebt 3 kassen, hoe groot is die tuin van jou dan :shock: !!.

gr
lee

Geslacht:

Berichtdoor Diana op wo 14 jan 2009, 00:54

Onze volkstuin is 500 vierkante meter groot (volgens mijn man een ietsiepietsie te groot......... :D

Maar als je een achtertuin hebt en je kunt er een kas of iets dat op een kas lijkt kun je er heel veel in doen. Ik heb wel eens pepers in de buitenlucht geteeld en in de kas is de opbrengst wel heel veel groter en dan in de overtreffende trap (ik denk dat ik uit de kas van 1 plant Chinchi Uchu wel 150 tot 200 pepers haalde). Ik zou het ook niet meer willen en kunnen missen.

Aardbeien doen het trouwens heel veel beter in de buitenlucht dan in de kas, die kun je gewoon in je tuin planten (kas is te warm voor die soorten). Niet te vergelijken, qua smaak, trouwens met die waterballen uit de winkel.

Maar we halen wel per gewone tomatenplant bijvoorbeeld zo gemiddeld 5-6 kilo tomaten (cherry's uiteraard minder). Als je dus een klein kasje zou hebben, van bijvoorbeeld 2,5 x 3,0 meter, dan zou je daar al snel 8 tomatenplanten = 40 kilo tomaten en 8 peperplanten = afhankelijk van de soorten zo'n beetje 300 of zo pepers halen (vers oogstbaar, uiteraard weer afhankelijk van de soort tussen eind juni en eind november). Dan kun je op de kop nog 1 komkommerplant kwijt met een gemiddelde opbrengst in een kas van 2 komkommers per dag, tussen half juni en het moment dat het weer ergens eind september slechter wordt (of ze je oren uitkomen :D )

Ik wil geen reclame maken voor een kas (maar ben daar volgens mij nu wel mee bezig :) ). Niet iedereen heeft een tuin, en niet iedereen heeft genoeg plaats voor een kas of kasje. Maar mocht je een paar vierkante meter overhebben is het zeer aan te raden, voor pepers, maar ook voor tomaten, aubergines, paprika's, komkommers, basilicum, meloenen, etc. (en het gros daarvan smaakt weer erg lekker in combinatie met pepers :)
Geweldig is eigen salsa van verse tomaten (die ook naar tomaten smaken) met eigen pepers, paprika, etc.

Op marktplaats en andere verkoopsites kun je voor een leuke prijs aan leuke kasjes komen. Maar goedkoper en ook erg leuk om gewoon eens te proberen is bijvoorbeeld dit soort dingen: http://the-plant-directory.co.uk/images/walk-in-greenhouse-lge.jpg

Ik ga dit jaar eens foto's maken van de oogst en van het groeien in de kas. Om in ieder geval te laten zien dat de vruchtzetting bij een peperplant in een kas van 55 graden niets te lijden heeft nog even een foto van 1 tak van de Tobago Seasoning van afgelopen jaar (iets beters kon ik nu niet vinden om het resultaat in de kas te laten zien):
Afbeelding

Groetjes,
Diana
Diana

Geslacht:

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2009