Diana's kweekseizoen 2009
Moderator: Crew
Re: Diana's kweekseizoen 2009
En onbewust ben ik dus alweer aan het zoeken of ik nog een paar vierkante meter tuin over heb... 
Ik ben tegen de stichting tegen zinloos geweld!
-

Gurbe - Berichten: 426
- Geslacht:
Advertisement
500 m2, das geen tuin meer maar een akker. Kan me voorstellen dat je man het groot vindt, moet hij soms het onkruid wieden
.
btw wat betreft temperatuur en slechte vruchtzetting/afvallen bloemen , treedt het alleen op bij hoge temperaturen bij een x-aantal dagen. Ik het het ergens gelezen maar kan het niet meer vinden.
Zo'n kas had ik eigenlijk ook al op het oog
http://www.tuinenwinkel.nl/product/954. En volgens mij is het dezelfde.
btw wat betreft temperatuur en slechte vruchtzetting/afvallen bloemen , treedt het alleen op bij hoge temperaturen bij een x-aantal dagen. Ik het het ergens gelezen maar kan het niet meer vinden.
Zo'n kas had ik eigenlijk ook al op het oog
-

lee - Berichten: 2103
- Geslacht:
Zie je, je lijkt mijn man wel (die inderdaad wel veel onkruid moeten wieden). We hebben zo onze eigen taken, en de mijne ligt in de kassen bij de tomaten en pepers, etc. - dieven, watergeven, verzorgen...... ook geen pretje bij 50 graden kan ik je vertellen 
De plastic kas ziet er prima uit! Ik hoop dat het plastic van goed kwaliteit is.
Ik heb wel eens mensen gezien met zo'n kleine platte bak, van de Lidl of zo, waarbij aan het einde van het eerste seizoen letterlijk de "vellen eraan hingen". Gewoon verpulverd.
Veel plasticsoorten kunnen slecht tegen de hoge temperatuur, daarom zijn de meest gebruikte plasticsoorten voor kassen wel die gewapende groene soorten (die gaan zeker een jaar of 10 mee).
Mocht het plastic het na 2 of 3 jaar of zo begeven kun je misschien het geraamte houden en er zelf nieuw plastic omheen doen. Een kennis van ons heeft dat gedaan, en het plastic vervangen door een zeer sterk plastic dat gelijk heel lang meegaat.
Wij planten tomaten, pepers, aubergines, tomaten, etc. allemaal op 50 x 60 centimeter en dat is goed te doen. Tel maar uit hoeveel planten je dan kwijt zou kunnen
Peperplanten lijken het trouwens onder plastic altijd nog beter te doen dan onder glas (zien wij bij onze tuinburen die dus een plastic kas hebben en altijd de zaailingen krijgen waarvan ik teveel heb gezaaid, ze staan in de plastic kas meestal wat groter en voller). In een plastic kas wordt het altijd nog wel een graad of 5 warmer dan in de glazen kas maar dat, en de hogere luchtvochtigheid, lijken peperplanten juist prettig te vinden.
Mocht je het kasje willen gaan kopen ben ik erg benieuwd wat je er komende zomer van vindt!!
Groetjes,
Diana
De plastic kas ziet er prima uit! Ik hoop dat het plastic van goed kwaliteit is.
Ik heb wel eens mensen gezien met zo'n kleine platte bak, van de Lidl of zo, waarbij aan het einde van het eerste seizoen letterlijk de "vellen eraan hingen". Gewoon verpulverd.
Veel plasticsoorten kunnen slecht tegen de hoge temperatuur, daarom zijn de meest gebruikte plasticsoorten voor kassen wel die gewapende groene soorten (die gaan zeker een jaar of 10 mee).
Mocht het plastic het na 2 of 3 jaar of zo begeven kun je misschien het geraamte houden en er zelf nieuw plastic omheen doen. Een kennis van ons heeft dat gedaan, en het plastic vervangen door een zeer sterk plastic dat gelijk heel lang meegaat.
Wij planten tomaten, pepers, aubergines, tomaten, etc. allemaal op 50 x 60 centimeter en dat is goed te doen. Tel maar uit hoeveel planten je dan kwijt zou kunnen
Peperplanten lijken het trouwens onder plastic altijd nog beter te doen dan onder glas (zien wij bij onze tuinburen die dus een plastic kas hebben en altijd de zaailingen krijgen waarvan ik teveel heb gezaaid, ze staan in de plastic kas meestal wat groter en voller). In een plastic kas wordt het altijd nog wel een graad of 5 warmer dan in de glazen kas maar dat, en de hogere luchtvochtigheid, lijken peperplanten juist prettig te vinden.
Mocht je het kasje willen gaan kopen ben ik erg benieuwd wat je er komende zomer van vindt!!
Groetjes,
Diana
-

Diana - Berichten: 426
- Geslacht:
Ik ga ervan uit dat het geen topkwaliteit is voor die prijs, maar voor 1-2 seizoenen zou prima zijn. Tja de meeste kunststof soorten drogen uit door zonlicht UV, waardoor het heel bros wordt en makkelijk breekt/scheurt. Maar goed dat mag de pret niet drukken, hij kost immers maar zo'n €100.
Ik denk dat ik er een ga aanschaffen, alleen het probleem is dat ik geen plek heb waar je de hele dag volle zon hebt. Alleen op het terras daar heb ik tot laat in de avond zon, maar dat is natuurlijk geen optie. De andere plek die ik heb heeft van 's ochtends tot zo'n 3 uur 's middags zon. Ik weet dat sommige pepersoorten niet houden van de hele dag volle zon en andere weer wel, maar wat is een ideale standplaats voor een kas??
-

- Geslacht:
Met die vraag ben ik vorig jaar bijna twee maanden bezig geweest. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een plaats waar na 16.00 uur de schaduw begint in te treden. Om een uur of 10 staat de kas volledig in de zon, maar opwarmen doet het al zodra ook maar een stukje in de zon staat, dus voor de temp maakt het niet zoveel uit.
I'm not a complete idiot, some parts are missing
-

Sacajawea - Berichten: 804
- Geslacht:
Ideale standplaats is met de kop op het Zuid-Westen (maar bij ons aan de kust heeft dat ook met de wind te maken).
Wij zelf staan ideaal, maar een vriend van ons staat een stukje verder met zijn kas, half onder de bomen. Hij heeft ochtendzon en om een uur of 3 - 4 in de middag is bij hem ook de zon weg. Maakt niet heel veel uit, in de tijd dat de zon schijnt warmt de kas inderdaad zo ver op dat het alleen maar wat eerder in de avond afkoelt dan wanneer de zon er tot de avond opstaat.
Uiteindelijk schat ik in dat ik een week of anderhalf tot 2 weken eerder de eerste rijpe pepers kan plukken dan hij. Dus toch nog meer dan de moeite waard!
De kennis die zelf een kas opnieuw met folie bekleedde kocht zijn plastic bij http://www.greenspan.nl/framesm.html Ze hebben lelijke plastic kassen maar erg goede polyethyleenfolie; zeer sterk, gaat zeker 10 jaar mee (ook de goedkoopste soort die ze hebben). Ze sturen ook op, onze kennis was erg tevreden over prijs, kwaliteit en snelheid van leveren..........mocht je handig zijn en zelf over 2 jaar opnieuw je kas willen bekleden.......
Groetjes,
Diana
Wij zelf staan ideaal, maar een vriend van ons staat een stukje verder met zijn kas, half onder de bomen. Hij heeft ochtendzon en om een uur of 3 - 4 in de middag is bij hem ook de zon weg. Maakt niet heel veel uit, in de tijd dat de zon schijnt warmt de kas inderdaad zo ver op dat het alleen maar wat eerder in de avond afkoelt dan wanneer de zon er tot de avond opstaat.
Uiteindelijk schat ik in dat ik een week of anderhalf tot 2 weken eerder de eerste rijpe pepers kan plukken dan hij. Dus toch nog meer dan de moeite waard!
De kennis die zelf een kas opnieuw met folie bekleedde kocht zijn plastic bij http://www.greenspan.nl/framesm.html Ze hebben lelijke plastic kassen maar erg goede polyethyleenfolie; zeer sterk, gaat zeker 10 jaar mee (ook de goedkoopste soort die ze hebben). Ze sturen ook op, onze kennis was erg tevreden over prijs, kwaliteit en snelheid van leveren..........mocht je handig zijn en zelf over 2 jaar opnieuw je kas willen bekleden.......
Groetjes,
Diana
-

- Geslacht:
Ander voordeel van een kas is dat je planten een beetje beschermd zijn tegen de weersinvloeden e.d. , en kinderen
. En die insecten die straks weer op mijn plantjes springen, moet er niet aan denken. Heb je zeker minder last van als je ze in een kas zet of..?.
Heb sinds ik binnenkweek geen enkel beestje of wat dan ook gezien
Heb sinds ik binnenkweek geen enkel beestje of wat dan ook gezien
-

- Geslacht:
Minder last, dat weet ik niet, misschien als ik de kas 100% zou afsluiten de hele dag of met gaas af zou sluiten, maar beestjes komen er zo in, overdag staan alle ramen en deuren wagenwijd open om het niet te heet te laten worden.
Het zit al aardig vol met spinnen en die zitten er niet voor niets denk ik.
Het zit al aardig vol met spinnen en die zitten er niet voor niets denk ik.
I'm not a complete idiot, some parts are missing
-

Sacajawea - Berichten: 804
- Geslacht:
We hebben hier inderdaad wel minder last van beestjes.
Ze komen niet zo snel binnen omdat de meesten het te warm vinden (we vinden heel vaak dode insecten, helemaal uitgedroogd).
Maar als we beestjes hebben (lees Luis) dan zijn ze er ook heel moeilijk weer uit te krijgen. Die vinden de warmte blijkbaar erg lekker en vermenigvuldigen zich zo snel dat je er bijna niet vanaf komt. Gelukkig hebben we maar eens in de paar jaar last van luis maar dan kan ik ook hele takken wegknippen (vaak nestelen ze zich op de zwakste planten maar rukken al snel op naar de gezonde planten).
Mede door biologisch tuinieren hebben we verder niet zoveel last van "beestjes". We hebben in 1 kas een pad als vaste inwoner en die lust heel veel beestjes
Verder ook regelmatig kikkers, lieveheersbeestjes en hun larven (die eten meer luis dan luis zich kan vermenigvuldigen). En we wisselen pepers af met tomaten, aubergines, komkommers, etc. "Beestjes" houden niet van tomaten, die stinken Dus naast elke tomaat een peper helpt vaak ook goed tegen ongewenst grut.
Groetjes,
Diana
Ze komen niet zo snel binnen omdat de meesten het te warm vinden (we vinden heel vaak dode insecten, helemaal uitgedroogd).
Maar als we beestjes hebben (lees Luis) dan zijn ze er ook heel moeilijk weer uit te krijgen. Die vinden de warmte blijkbaar erg lekker en vermenigvuldigen zich zo snel dat je er bijna niet vanaf komt. Gelukkig hebben we maar eens in de paar jaar last van luis maar dan kan ik ook hele takken wegknippen (vaak nestelen ze zich op de zwakste planten maar rukken al snel op naar de gezonde planten).
Mede door biologisch tuinieren hebben we verder niet zoveel last van "beestjes". We hebben in 1 kas een pad als vaste inwoner en die lust heel veel beestjes
Groetjes,
Diana
-

- Geslacht:
Hmm, ik ga zeker wat tomatenplantjes aanschaffen dan, maar wel in een andere verhouding dan 1 per peperplant. Ander kom ik mijn eigen tuin niet meer in
.
Ik hoop dat de vorst van afgelopen week ook de nodige eitjes e.d gedood heeft.
Ik hoop dat de vorst van afgelopen week ook de nodige eitjes e.d gedood heeft.
-

- Geslacht:
Keer terug naar Kweekseizoen 2009