Diana's kweekseizoen 2009

In dit forum vind staan alle kweektopics van leden van het seizoen 2008-2009.

Moderator: Crew

Re: Diana's kweekseizoen 2009

Berichtdoor Diana op zo 18 jan 2009, 17:44

De Purple Bell heb ik al eens gehad, die vind ik erg leuk.
De Yellow Wonder klinkt een beetje vreemd, zou het de Yolo Wonder kunnen zijn (als je googeled kom je veel foto's tegen), de Yolo Wonder heb ik ook wel eens gehad, lekker!

Ik kweek paprika's in het begin hetzelfde als pepers. Pas als de planten groter zijn ga ik ze wel "snoeien". Ik laat maar 3 vertakkingen staan omdat een paprika veel grotere vruchten maar dus lang niet zo veel vruchten als de peper geeft (zo heb je meer ruimte voor vruchten, en de plant verbruikt minder energie aan "groen" en kan meer gebruiken voor vruchten).
En verder laat ik het vooral gaan zoals ook bij pepers.

Groetjes,
Diana
Diana

Geslacht:

Advertisement

Berichtdoor lee op zo 18 jan 2009, 20:21

Gelukkig heb ik geen last van slakken. Er zitten hier wel een paar bij de buren in de tuin die af en toe eens langs komen, maar dat was het dan ook.

Diana schreef:Alles wat boven de grond in de kas groeit is nu inderdaad hopelijk wel dood :)

Ik ben gisteren even naar de volkstuin geweest en buiten is de grond nog steeds bevroren, in de kas is die echter niet bevroren geweest. Omdat het overdag zonnig was, was het dan ruim 15 graden in de kas en dan warmt de grond net iets teveel op om ´s nachts dan te kunnen bevriezen.

Ik hoop echter wel dat er eindelijk eens een stel slakken dood zijn want die plaag wordt elke jaar erger (buiten maar ondertussen ook in de kas).

Groetjes,
Diana
lee

Geslacht:

Berichtdoor Robevis op zo 18 jan 2009, 20:36

Gravira schreef:Handig die bakken, ik moet nog iets zien te vinden waar ik m'n potjes in kan zetten. Anders lekt dat zo op de vensterbank

Ik heb nu twee dienblaadjes van moeders de vrouw "te leen". Mooi stevig, opstaande rand en er passen 15 potjes op per blad. Ik haal er morgen nog 6. Mijn vrouw zei dat ze deze bij de action voor iets van €1.50 had gekocht. Dan heb ik straks voor €9.00 mooi 6 onderkanten waarop 15 potjes kunnen staan, dus ruimte voor 90 potjes en alle 6 dienbladen passen precies op het blad van mijn "kweekbureautje". Ideaal dus en wellicht een tip voor een ander. :idea:
Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK of kijk op http://www.sanquin.nl

Steun de KNRM, wordt "redder aan de wal", surf naar http://www.knrm.nl
Robevis

Geslacht:

Berichtdoor Sacajawea op zo 18 jan 2009, 22:43

Goeie tip Robevis, hier zit ook een action dus ga morgen meteen kijken. Voor 1,50 euro laat ik die niet schieten. :)
I'm not a complete idiot, some parts are missing
Sacajawea

Geslacht:

Berichtdoor Gravira op zo 18 jan 2009, 22:46

Ik heb nu twee dienblaadjes van moeders de vrouw "te leen". Mooi stevig, opstaande rand en er passen 15 potjes op per blad. Ik haal er morgen nog 6. Mijn vrouw zei dat ze deze bij de action voor iets van €1.50 had gekocht. Dan heb ik straks voor €9.00 mooi 6 onderkanten waarop 15 potjes kunnen staan, dus ruimte voor 90 potjes en alle 6 dienbladen passen precies op het blad van mijn "kweekbureautje". Ideaal dus en wellicht een tip voor een ander. :idea:

Mooi ik weet wat ik morgen ga doen :D
Laatst bijgewerkt door Gravira op ma 19 jan 2009, 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Gravira

Geslacht:

Berichtdoor bastiaan op zo 18 jan 2009, 23:48

Ik heb een wateropvangbak van vreeken.
Erg handig en goed te betalen. (vergeleken met prijzen bij tuincentra)

http://tinyurl.com/8ozno7

Ik heb het model van 80 bij 40, past precies in de vensterbank.
Er zijn ook nog grotere en kleinere modellen.

Helaas heb ik voorgenomen niet meer bij Vreeken te bestellen, dus als iemand ze ergens anders vindt hoor ik het graag.
bastiaan

Geslacht:

Berichtdoor carlo op ma 19 jan 2009, 00:26

Misschien de bodem van een paar oude curverbakken of emmers afzagen. ;)
Ikzelf had laatst een mooie deal gesloten op marktplaats. Ik had 10 vrij nette propagators met kap van 24x38x6 op de kop getikt voor 2 euro per stuk.
carlo

Geslacht:

Berichtdoor Gravira op ma 19 jan 2009, 15:30

heb 3 dienbladen van 98ct bij de action gehaald, superchill, hier kan ik 2 rijen plantjes achter elkaar (3 breed) opzetten dat moet genoeg zijn
Gravira

Geslacht:

Berichtdoor Robevis op ma 19 jan 2009, 16:51

Gravira schreef:heb 3 dienbladen van 98ct bij de action gehaald, superchill, hier kan ik 2 rijen plantjes achter elkaar (3 breed) opzetten dat moet genoeg zijn

En niet onbelangrijk: mooi stevig en niet duur... :lol:

Ik heb er zonet 8 stuks gehaald, inderdaad voor maar 98 cent i.p.v. de €1,50 die ik zei. Ik zal straks wel even een fotootje bij mijn eigen topic kweekseizoen plaatsen. Ik kan er inderdaad per dienblad mooi 15 potjes op kwijt.
Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK of kijk op http://www.sanquin.nl

Steun de KNRM, wordt "redder aan de wal", surf naar http://www.knrm.nl
Robevis

Geslacht:

Berichtdoor Diana op vr 23 jan 2009, 16:36

Diana's derde ronde :) :

Vandaag de aubergines en paprika's gezaaid, en tegelijkertijd de laatste pepers. Afgelopen week zijn er nog 3 laatste soorten binnengekomen (besteld bij Nicky's Nursery):

Ik had per soort 3 vakjes gezaaid en dit is er nu gekiemd en verspeend:

Abbraccio 3
Aji Amarillo 3
Aji Rojo 3
Aribibi Gusano 3
Black Pearl 3
Bonda Ma Jacques 1
CAP 1035 3
Carmine 1
Cascabel 3
Chilhuacle Negro 3
Ecuadorian Devil’s Breath 3
Fatalii Red 3
Goroning 2
Habanero Manzano 3
Habanero White 3
Hot Lemon 2
Jamaican Bell 3
Madamme Jeannette 3
Masquerade 3
Maxi Jalapeno 3
Monkey Face 3
Naga Jolikia Purple 1
Numex Twilight 3
Paper Lantern 3
Peter Pepper 3
PI 260560 3
Poblano 1
Rain Forest 2
Ring of Fire 3
Roberto’s Cuban Seasoning 3
Scotch Bonnet Burkina Yellow 2
Serrano Purple 2
Thai Yellow 3
Trinidad Scorpion 3
Violetta 3
West Indian Red 2
Yellow Bended 2
Yellow Rocoto 3

Van de soorten waarvan maar 1 zaadje was gekiemd vandaag dus gelijk nog wat bijgezaaid (mits ik nog wat zaden had. En er gelijk nog bij:
Bhut Jolokia (5 zaden)
Chocolate Bhut Jolokia (5 zaden)
Ecuadorian Orange (5 zaden)

Als die dan ook nog willen kiemen, dan heb ik 40 soorten pepers voor dit jaar (ik kan het nu al niet kwijt..........het wordt echt "proppen" dit jaar :)

Ik zaai altijd in deze bakken:
Afbeelding

Ze zijn van piepschuim, goed schoon te maken. Al zeker 8 jaar oud, ze vergaan niet. Vakjes zijn 2 x 2 centimeter en 5 cm diep. In de onderkant zit een ronde opening, met een bamboestokje steek ik de plugjes er gemakkelijk uit als de zaailingen 2 blaadjes hebben. Geen beschadigingen aan wortels, etc. De traytjes passen zo precies met 3 naast elkaar in de propagator, je kunt ze heel gemakkelijk op maat "zagen", officieel zijn ze 60 x 40 cm. Ik heb ze eens bij een kwekerij over kunnen nemen waar ze werden gebruikt voor het zaaien van prei, knolselderij, kool, etc.

Afbeelding

Ondertussen beginnen de eerste zaaisels (van eind december 2008) al hun 5e en 6e blad te maken. Zonder lampen is het nu wel even jammer dat het zo donker en bewolkt is, ze gaan niet hard, maar het gaat wel........

Dit keer geen gewone potgrond gebruikt maar Cocopeat, kijken of het verschil te merken is. Ik ben er niet zo heel dol op om te verplanten omdat ze snel uitdroogd en de vezels erg lang zijn. Maar om in te zaaien is het wel lekker zacht spul zonder al te veel onregelmatigheden.
Diana

Geslacht:

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2009