Diana's kweekseizoen 2009

In dit forum vind staan alle kweektopics van leden van het seizoen 2008-2009.

Moderator: Crew

Re: Diana's kweekseizoen 2009

Berichtdoor lee op zo 15 feb 2009, 22:33

Boh Ja :shock: , helemaal vergeten ik moet ook wat tomaten en aub-jes zaaien. Wanneer moet je die zaaien??
lee

Geslacht:

Advertisement

Berichtdoor Diana op zo 15 feb 2009, 22:51

Tomaten: veel eten :D

Maar ook veel weggeven. En veel inkoken, pureren, invriezen en er dan de hele winter soep of pastasaus van kunnen maken. En ik droog ze ook wel, en maak er samen met pepers hete chutney van.......etc.

Bedankt nog voor je "steun" bij het zaaien van de Big Jim in tijd van goede kosmos-constellaties..........dat we maar mogen winnen van de "ongelovigen" :) Geintje hoor, ik weet het ook niet, maar baadt het niet dan schaadt het niet, en ik moet eerlijk zeggen dat ik vorig jaar een heel goed tuinjaar had (het helpt me vooral ook om soorten niet vergeten te zaaien, of om de appelbomen te snoeien, of wat dan ook, ik gebruik de agenda gewoon ook als mijn "tuinagenda").

Ik zag nog je oproep voor een antwoord over het vergelen van je zaailingen; ik wilde dat ik je kon helpen maar ik heb geen idee. In het zaaien, planten, etc. in "gewone" omstandigheden kan ik best uit de voeten maar met die warmte, lampen, etc. heb ik gewoon geen enkele ervaring. Je zaailingen zien eruit alsof ze te snel heel groot zijn geworden en dat moet bijna wel invloed hebben op de plant zelf; alsof ze meer voeding (zoals stikstof) opnemen door hun grootte dan goed is voor hun leeftijd. Maar dat is zomaar een wilde gok en redenatie. Ze lijken bijna "te sappig" en "te groen" op de foto (alsof de stengels ook heel veel vocht bevatten en snel kunnen breken).

Verder durf ik het echt niet te zeggen, maar ik ben wel heel benieuwd hoe het je planten en die van alle andere mensen op het forum hier vergaat als ze uit het lamplicht in het daglicht komen. Ik vind het allemaal erg interessant en zit nu zelf ook over LED's na te denken (maar deze winter nog niet dus tijd genoeg om nog te verzinnen), en ben dus erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn als de planten onder de lampen vandaan komen; staan ze even stil, of geen last of juist een terugslag. Ik hoop in ieder geval dat het goed komt met je planten!! Ik zou zelf even wat minder voeding geven, maar dat is geen antwoord of tip hoor, alleen maar iets wat ik zelf zou gokken als het mijn probleem zou zijn.

Groetjes,
Diana
Diana

Geslacht:

Berichtdoor Diana op zo 15 feb 2009, 23:00

Aubergines nu zaaien, hebben ook veel warmte nodig.
Tomaten kun je nu ook zaaien maar ook nog wel tot half maart. Ik zaai ze zelf liever wat vroeg (nu net dus gedaan) omdat je dan al wat grotere en sterkere planten hebt als ze in mei naar buiten kunnen. Ze kiemen veel sneller en bij wat lagere temperaturen als pepers en ze groeien ook wel veel sneller. Als je ze voor het eerste zaait (anders heb ik niks gezegd); kijk even goed of je struiktomaten of stamtomaten hebt. Struik is leuk in pot, stam ook maar die moet je wel goed en op tijd "dieven" (vaak al bij de iets grotere zaailingen), anders heb je al snel heel grote wildgroeiende planten die weinig of geen rijpe vruchten geven.

Groet, Diana
Diana

Geslacht:

Berichtdoor Sacajawea op ma 16 feb 2009, 00:02

Ik heb net de tomaten in het raam gezet vanuit de box. Tot nu toe gaat het goed. Ze worden niet slap, ik hou ze goed in de gaten en hoop dat de nieuwe bladeren goed uitgroeien. Heb gisteren wel de bloemknoppen eruit gehaald.
Aubergines ga ik als volgende in het raam zetten.

Heel vreemd dat vergelen van mijn paprika's en pepers. Zou het kunnen dat ze te weinig voeding hebben omdat ze zo hard groeien? De stengels van alle planten zien en voelen goed (voor zover ik dat kan herkennen, in mijn eerste jaar). Dikke stengels met groene of paarsige kleuren. Ik heb deze week het geven van chilli focus uitgesteld omdat ik dacht dat ik teveel gegeven heb, maar misschien geef ik wel te weinig....? Damn dit is moeilijker dan ik dacht.

Zo tehoren gaat het met jouw plantjes heel erg goed. :) Als het bij mij allemaal verkeerd gaat kan ik altijd nog bij jouw aankloppen eind van de zomer ;) lol
I'm not a complete idiot, some parts are missing
Sacajawea

Geslacht:

Berichtdoor Diana op ma 16 feb 2009, 13:07

Zijn je tomaten dan al zo groot dat ze bloemen maken? Hier doen ze dat pas op een centimeter of 40 hoogte (en zover ben ik niet - ze zijn pas gezaaid :-) Ik haal eigenlijk nooit de eerste knoppen eruit, maar ik "dief" ze al wel van jongsaf aan, dus zijn de eerste knoppen op 40 of 50 centimeter hoogte al wel welkom.

Mijn zaailingen zijn nog erg klein hoor, hebben pas hun 5e en 6e blaadjes. Ik heb altijd geleerd dat alles zijn tijd nodig heeft. Te snel groeien is niet goed, te vroeg zaaien wordt altijd afgeraden. Te veel mest geeft slappe planten met veel blad en minder vruchten die dan ook nog minder goed van smaak zijn en bij gebruik van niet-organische meststoffen natuurlijk wel wat minder goede stoffen bevatten. Maar dat geldt dan voor de "normale" opkweek van planten. Geen idee wat het doet bij warmte en lampen.

Je hebt het idee dat je te weinig mest misschien hebt gegeven. Maar dan krijg je niet alleen gele bladeren, normaal gesproken. Bij een tekort aan voeding groeit de hele plant minder goed in het algemeen, vergelen de bladeren soms ook maar dan meer "verdorren", knoppen worden niet gemaakt of vallen dan vaak vanzelf af en alles staat gewoon een beetje stil.

Het zou kunnen dat de wortels van je planten nog niet voldoende zijn ontwikkeld om het bovengrondse gedeelte te voorzien van voedingsstoffen. Dan geef je misschien relatief veel stikstof (hoewel in Chilifocus maar 3 % stikstof zit, zag ik) maar in verhouding nog veel minder Fosfor (in Chilifocus slechts 0,4 %, en Fosfor is juist een meststof die een plant relatief veel nodig heeft in zijn jonge stadium; zonder wortels geen gezonde plant).

Maar dan zouden de andere mensen die het gebruiken op dit forum er ook last van moeten hebben.........Ik wilde dat ik je beter kon helpen maar dit is het enige dat ik zelf kan verzinnen. Misschien dat ze opknappen als ze eenmaal daglicht gaan zien? Ik hoop het van harte voor je!

Groet,
Diana
Diana

Geslacht:

Berichtdoor Diana op zo 22 feb 2009, 15:55

Update 22-2-2009

Vanmiddag even foto's gemaakt. In de grote bakken zie je zowel wat kleinere als wat grotere zaailingen, dat is van 3 verschillende zaairondes, vandaar.
Opvallend is dat de Aji Amarillo wel behoorlijk lange hoge zaailingen maakt (terwijl ernaast toch redelijk gedrongen zaailingen staan dus lichtgebrek zal het niet zijn, wellicht wordt ze gewoon als plant later ook groot?

Afbeelding

Alles groeit redelijk, vandaar ook nog maar niet bijmesten (ben veel te bang dat ik wortels verbrand of andere schade veroorzaak). Zonlicht zou nu wel fijn zijn....... :)

In ieder geval beginnen de zaailingen van de eerste zaaironde nu wel de eerste zijscheuten te maken, al zijn ze nog wel erg mini. Alles lijkt in ieder geval gezond, groeit langzaam maar gestaag en als het nu eens een beetje lente gaat worden komt de rest vanzelf.

Groet, Diana

Afbeelding
Diana

Geslacht:

Berichtdoor lee op zo 22 feb 2009, 18:01

Hoeveel peper plantjes heb je in totaal? Gaan ze allemaal in de kas
lee

Geslacht:

Berichtdoor Gravira op zo 22 feb 2009, 21:45

Ze zien er in ieder geval wel gezond uit. Dat lange trekt nog wel weg denk ik
Gravira

Geslacht:

Berichtdoor Diana op zo 22 feb 2009, 22:22

Lee schreef: Hoeveel peper plantjes heb je in totaal? Gaan ze allemaal in de kas

Ik weet het niet helemaal precies meer (er is elke keer als ik iets erg leuks tegen kwam nog weer wat bijgezaaid :) ). Maar in ieder geval staan er ongeveer 130 - 135 zaailingen (maar daar zitten dan ook een stuk of 15-20 paprika's tussen).

Ik houd van elke soort 2 planten aan (de rest, wat ik dus over had, werd bijna uit mijn handen gegrist door vrienden en familie :) Ik houd alleen wel 5 Bhut Jolokia's + 4 Chocolate Bhut Jolokia's aan, en (i.v.m. strategische overwegingen) hopelijk 8 Big Jims :D

Het is de bedoeling ze allemaal in de kassen te planten (te proppen dus). Nu ik ze zo allemaal zie staan (en je ziet ze niet op de foto maar daar achter staan een kleine 100 tomatenzaailingen te kiemen) begin ik het idee te krijgen dat het wellicht niet allemaal gaat passen. Een vriend van ons gebruikt altijd maar een klein deel van zijn kas en die zijn we er nu heel voorzichtig op aan het voorbereiden dat hij misschien nog wel wat logees gaat krijgen..... :D

Groet, Diana
Diana

Geslacht:

Berichtdoor wim1970 op ma 23 feb 2009, 11:10

Hoi Diana,

Ik zie dat je ook Aji Amarillos hebt gezaaid!!
Ik heb die ook vorige week gezaaid en zijn nu aan het kiemen!

Heb jij er ervaring mee (van vorige jaren) ????

Mijn vrouw, die Peruviaanse is, wil zo graag Aji Amarillos oogsten....daar deze in zovele recepten gebruikt wordt!

Groetjes

Wim
wim1970

Geslacht:

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2009