Diana's kweekseizoen 2009

In dit forum vind staan alle kweektopics van leden van het seizoen 2008-2009.

Moderator: Crew

Re: Diana's kweekseizoen 2009

Berichtdoor lee op ma 23 feb 2009, 13:27

Diana schreef:
Lee schreef: Hoeveel peper plantjes heb je in totaal? Gaan ze allemaal in de kas

Ik weet het niet helemaal precies meer (er is elke keer als ik iets erg leuks tegen kwam nog weer wat bijgezaaid :) ). Maar in ieder geval staan er ongeveer 130 - 135 zaailingen (maar daar zitten dan ook een stuk of 15-20 paprika's tussen).

Ik houd van elke soort 2 planten aan (de rest, wat ik dus over had, werd bijna uit mijn handen gegrist door vrienden en familie :) Ik houd alleen wel 5 Bhut Jolokia's + 4 Chocolate Bhut Jolokia's aan, en (i.v.m. strategische overwegingen) hopelijk 8 Big Jims :D

Het is de bedoeling ze allemaal in de kassen te planten (te proppen dus). Nu ik ze zo allemaal zie staan (en je ziet ze niet op de foto maar daar achter staan een kleine 100 tomatenzaailingen te kiemen) begin ik het idee te krijgen dat het wellicht niet allemaal gaat passen. Een vriend van ons gebruikt altijd maar een klein deel van zijn kas en die zijn we er nu heel voorzichtig op aan het voorbereiden dat hij misschien nog wel wat logees gaat krijgen..... :D

Groet, Diana

Ik heb gelukkig wat familie waar ik wat planten kan onderbrengen :) . Ik moet ze nu alleen nog zover krijgen om een kas te plaatsen :D
lee

Geslacht:

Advertisement

Berichtdoor Diana op ma 23 feb 2009, 13:47

Ha Lee,

Misschien helpt de belofte van een deel van de peperopbrengst (de moeder van de vriend van wie we een stuk kas mogen gebruiken is gek op pepers, ik heb een leuke mand vol pepers en tomaten beloofd).
Als jij de kas betaalt lukt het trouwens vast ook wel :D
Komend weekend is er Tuinidee in Den Bosch, daar hebben ze veel kassen, met leuke beurskorting......misschien kun je je familie er mee naartoe nemen voor een leuke dag...... :D
Laatst bijgewerkt door Diana op ma 23 feb 2009, 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Diana

Geslacht:

Berichtdoor Diana op ma 23 feb 2009, 13:59

Wim schreef: Ik zie dat je ook Aji Amarillos hebt gezaaid!! Ik heb die ook vorige week gezaaid en zijn nu aan het kiemen! Heb jij er ervaring mee (van vorige jaren) ???? Wim

Nee Wim, ik weet er verder ook niet veel over, dit is de eerste keer dat ik de Aji Amarillo zaai. Ik las ergens dat "Amarillo" niets anders dan "geel" betekent, dus het is een gele Aji........terwijl ze er op foto's toch behoorlijk oranje uitziet :)

Volgens Dave DeWitt is het "The most common chile grown and eaten in Peru, grown in all regions of the country". Ik ben zelf wel erg benieuwd (maar eigenlijk ben ik altijd naar alle soorten wel erg benieuwd :) ).

Groet,
Diana
Diana

Geslacht:

Berichtdoor Mouline op ma 23 feb 2009, 14:04

Nou Diana, jouw pepers gaan heel erg goed
Ze zien er erg mooi en fris uit op de foto's :)
Hier gaat het lala :D Dus zon hebben we nu echt wel nodig .

Gr Mouline ;)
Mouline

Geslacht:

Berichtdoor lee op ma 23 feb 2009, 16:01

Diana schreef:Ha Lee,

Misschien helpt de belofte van een deel van de peperopbrengst (de moeder van de vriend van wie we een stuk kas mogen gebruiken is gek op pepers, ik heb een leuke mand vol pepers en tomaten beloofd).
Als jij de kas betaalt lukt het trouwens vast ook wel :D
Komend weekend is er Tuinidee in Den Bosch, daar hebben ze veel kassen, met leuke beurskorting......misschien kun je je familie er mee naartoe nemen voor een leuke dag...... :D

Heey Diana,

Weet jij toevallig of er ook excursies o.i.d zijn naar de kassen waar pepers worden gewkeekt.?
lee

Geslacht:

Berichtdoor Diana op ma 23 feb 2009, 17:12

.......als alle zaailingen op dit forum het gaan overleven kunnen we hier bijna wel een excursie organiseren (geen kroegentocht maar pepertocht....... :) )

Maar serieus: elk jaar (in het late voorjaar) is er "Kom in de Kas", een aantal dagen stellen dan heel veel kasbouwtelers hun kassen open voor het publiek en geven dan uitleg: http://www.komindekas.nl/index.php?pag=home

Is wel leuk om eens te bezoeken. Er zijn echter volgens mij maar heel weinig bedrijven die pepers telen, blijkbaar levert het niet genoeg op en is het goedkoper en gemakkelijk om ze te importeren uit landen waar ze buiten kunnen groeien. Hier in de buurt hebben we bijvoorbeeld wel: http://www.agf.nl/groenten/nieuwsbericht_detail.asp?id=28641

Vaak staan pepers dan niet eens in de grond maar op een stukje steenwol waar de hele dag een druppelaar met kunstmest en andere zooi bij staat........lijkt me niet bevorderlijk voor gezondheid, heetheid of smaak :) En dan valt het met pepers nog mee. Tomatenplanten worden vaak "doorgemest" tot ze meer dan 20 meter lang zijn, de stelen waar de zijscheuten aan hebben gezeten die al hebben gegeven zie je zo over de grond slingeren:
http://www.agf.nl/nieuws/2006/01sept/demodagentomaat/P8314052.JPG
Dan begrijp je ook gelijk waarom tomaten niet meer naar tomaten smaken :)

Groet, Diana
Diana

Geslacht:

Berichtdoor lee op ma 23 feb 2009, 17:18

Thx voor de link :)
Het schijnt dat er toch aardig wat pepers worden geweekt in NL, maar goed ik weet er verder ook niets van.

btw heb je het kasje gezien bij de Lidl. Tip van Gurbe!! Is volgens mij dezelfde!
lee

Geslacht:

Berichtdoor Diana op ma 23 feb 2009, 17:45

Ha Lee,

Ik kreeg vandaag de folder van de Lidl in de post en zag hem daar ook al, en daarna ook nog de link op het forum. Vergelijkbaar met die van euro 89,= van de Tuinenwinkel.nl zo te zien. De prijs wordt vaak bepaald door de kwaliteit van de folie....... Ook al zal die van de Lidl niet heel lang meegaan (die van Tuinenwinkel zo te zien ook niet) kun je dat na 2 jaar of wanneer het dan ook gaan verpulveren natuurlijk gewoon vervangen door ander plastic, de metalen ombouw blijft gewoon goed. Ik zou persoonlijk de rekjes aan de zijkanten er niet op zetten, neemt toch alleen maar ruimte in.

Mijn ervaring met plastic kassen: worden veel warmer dan glazen kassen, op een zomerse dag makkelijk 50 + graden, pepers vinden het erg fijn omdat er ook een heel hoge luchtvochtigheid is.......je zult in de zomer de roldeur nog wel eens een stukje op moeten rollen :D Ik plant pepers altijd op 45 x 45 centimeter, zou je toch al snel 12-15 planten erin kwijt moeten kunnen.

Het wordt druk bij de Lidl denk ik :D (ik weet wel dat de avond voor de aanbieding in gaat, de spullen vaak al worden ingeruimd (hier tenminste wel), en dan kun je ze dus al kopen, wellicht beter woensdag vlak voor sluitingstijd al gaan kijken dan donderdag voor niks gaan :D

Groet, Diana
p.s.: de hoezen die ze hebben (plantenbescherming noemen ze die) zijn ook erg goed voor tomatenplanten, zo houd je ze droog en zijn ze minder gevoelig voor Phytophtora (met stip doodsoorzaak 1 bij buitentomaten).
Laatst bijgewerkt door Diana op ma 23 feb 2009, 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Diana

Geslacht:

Berichtdoor lee op ma 23 feb 2009, 17:55

Ik laat de planten op potten staan dus een verdieping in het kasje lijkt me wel handig maar niet op de manier zoals afgebeeld. Een plank precies tussen de bovenste en onderste plank zou perfect zijn.
lee

Geslacht:

Berichtdoor Diana op ma 23 feb 2009, 18:05

lijkt mij ook.........het wordt dan wel echt proppen........de ellende met schuine daken
zet er geen baccatums op, die worden in onze kas al snel zo'n 1,50 of 1,60 hoog :)
Diana

Geslacht:

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2009