Volkstuin Diana

Heb je een vraag of opmerking over een bepaalde plant, maar is het geen pepersoort? Daarvoor is dit forum!

Moderator: Crew

Volkstuin Diana

Berichtdoor Diana op do 18 jun 2009, 16:12

Ik voelde dat ik wel een beetje Sacajawea's topic (Sacajawea's achtertuin) aan het "vervuilen" was met mijn foto's :) . Vandaar maar mijn eigen verhaal gestart, over de andere soorten dan pepers. Want ik hoop wel op nog heel veel andere soorten; tomaten, paprika's, aubergines, fruit, groenten, kruiden, etc. Maar als iemand anders hier zijn andere kweeksels dan pepers of zijn/haar tuin/balkon wil laten zien, dan heel graag!

Allereerst dan maar mijn volkstuin (ongeveer de helft daarvan, achter de 2 kassen (achter het 1000-litervat) staat nog een kas met daarachter een bloementuin met terras en vijver, en fruitbomen en -struiken:

Afbeelding

En dan de oogst van gisteren: naast gewone bietjes, sla, etc. de eerste knofloken geoogst, op de foto Sulmona, een extra pittige rode knoflook:

Afbeelding

En de eerste Courgettes; ik heb dit jaar eens meerdere soorten gezaaid (Ronde de Nice, Black Beauty, Patty Pan, White Lebanese, en nog wat soorten):

Afbeelding

En gisteravond Zwarte Bessenlikeur gemaakt van de geoogste Zwarte Bessen:

Afbeelding

Volgende week dan eindelijk rijpe tomaten, en hopelijk ook de eerste rijpe pepers van dit jaar....

Groetjes, Diana
Diana

Geslacht:

Advertisement

Re: Volkstuin Diana

Berichtdoor Gurbe op vr 19 jun 2009, 08:42

Prachtig!! Mijn ouders hadden vroeger ook 300 vierkante meter volkstuin, met erg veel opbrengst. Zelf lijkt het me ook wel wat, maar ik heb iets te veel hobby's om me hieraan te gaan wagen hehe...
Ik ben tegen de stichting tegen zinloos geweld!
Gurbe

Geslacht:

Berichtdoor Robevis op vr 19 jun 2009, 11:21

Schitterend, zo'n tuin.
Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK of kijk op http://www.sanquin.nl

Steun de KNRM, wordt "redder aan de wal", surf naar http://www.knrm.nl
Robevis

Geslacht:

Berichtdoor Dr.BenDeR op vr 19 jun 2009, 16:35

wow tuintje sta goed vol Diana :) dat ga lekker smullen zijn

Grtz
Dr.B
Dr.BenDeR

Geslacht:

Berichtdoor Bartjeuhh op vr 19 jun 2009, 17:29

Amai, wat een groentetuin!! Dat zal toch veel werk vragen, niet?? Alleszins, geniet van het smullen van je BIO-products :D
Bartjeuhh

Geslacht:

Berichtdoor Tim op vr 19 jun 2009, 19:42

Impresive Diana! Hartstikke gaaf! Eten uit eigen tuin is natuurlijk het allerlekkerste en het is gewoon heel erg leuk om bij te houden. Het kost tijd, maar is de moeite meer dan waard. :)
Tim
Beheerder

Geslacht:

Berichtdoor Theo op vr 19 jun 2009, 23:12

Wat een akker heb jij daar liggen zeg. Ik doe alles een beetje tussen de bloemen in de achtertuin. Ik heb er trouwens zelf ook wel eens aan gedacht, maar ik ben maar in mijn eentje en ik ben bang dat ik met zo'n moestuin een dusdanig enorme overproductie krijg dat ik de helft kan weggooien en dat is ook jammer. En het kan veel werk zijn. Ik herinner me nog uit mijn jeugd dat we dagen achtereen aan het bessen plukken waren in het volkstuintje van mijn ouders en het hele jaar door dezelfde jam aten omdat dat nu eenmaal de grootste oogst was. Daarom beperk ik me nog maar even tot 3 plantjes courgettes, 7 plantjes tomaten en 7 plantjes peper. Volgend jaar misschien toch nog maar aardbeien erbij, die zijn ook wel erg lekker. Het wordt hoe dan ook toch steeds groter, uiteindelijk eindig ik vermoedelijk toch wel bij een volkstuin :) .
Theo

Geslacht:

Berichtdoor Diana op vr 19 jun 2009, 23:52

Hoi,

Iedereen hartelijk dank voor de aardige reacties!

We zijn er zelf ook erg blij ermee. Het is trouwens best wel veel werk, mensen die nieuw komen verkijken zich daar wel eens op. En niet alleen druk in de tuin, maar ook in de keuken.
De opbrengst kan inderdaad wel erg groot worden (maar meestal zijn familie en vrienden erg behulpzaam daarbij :) ).

Ik kan het echter iedereen van harte aanbevelen!! We hebben zelf dan in de afgelopen jaren steeds een stukje land dat vrij kwam erbij genomen, we zitten nu op bijna 500 vierkante meter, maar je kunt vaak ook kleine tuintjes huren, al vanaf 50 of 75 vierkante meter. Erg leuk; je leert andere mensen kennen met dezelfde hobby, je kunt elkaar tips geven maar ook helpen. Hier betalen we ergens rond de 40-45 eurocent per vierkante meter, maar buiten de Randstad is die prijs vaak slechts de helft.

Vaak zaai je teveel van iets en kun je weggeven wat je niet gebruikt. En vervolgens krijg je dan weer iets terug waar andere mensen teveel van hebben. Het is leuk om mensen te leren uit alle lagen van de bevolking. Onze 4 buren zijn een oudere gepensioneerde leraar, een ICT-manager, een havenarbeider en een Surinaamse huisvrouw........en dat gaat allemaal goed :) Op zaterdag drinken we (wie er zin heeft) gezamelijk een biertje/wijntje (onder het mom van "het belangrijkste van tuinieren is het "nat houden"), en vaak kookt/bakt er iemand iets: van rabarbertaart of tomatensoep tot Surinaamse Roti, natuurlijk met groenten van eigen tuin.

Genoeg reclame nu.......maar mocht je er eens over verzinnen, we hebben er zelf nog geen minuut spijt van gehad, en dat al 15 jaar :)

Alleen die opbrengst, soms is het inderdaad wel te veel (wij zijn maar samen om het allemaal op te eten :) ).

Afgelopen week dit veldje vroege aardappelen (ras Anais) gerooid:

Afbeelding

Oppervlakte ongeveer 3 x 4 meter. Opbrengst (in de modder en regen moeten rooien - je kunt niet zomaar stoppen als er druppels vallen, het moet wel af): ongeveer 45-50 kilo aardappelen:

Afbeelding

Gelukkig wel een soort dat bewaarbaar is, tot ruim in de winter. Morgen weer naar de tuin (voor het wekelijkse "nat houden" maar ook omdat er in de kassen getikt moet worden, de witte knoflook door gaat schieten en geoogst moet worden, er aardbeien geplukt moeten worden en om nog winterbroccoli en sla en worteltjes te zaaien). Misschien ook eindelijk weer eens een paar foto's van pepers maken, hoop ik.

Groetjes, Diana
(die gisteren inderdaad haar 15e pot aardbeienjam heeft gemaakt.... :) ).
Diana

Geslacht:

Berichtdoor Nick M op za 20 jun 2009, 16:58

Wow, dat is een beste tuin D. !
Als het aan mij lag, stonden er bij mij in de tuin ook uitsluitend eetbare dingen (geen courgettes en aubergines :? )
maar helaas is niet iedereen hier thuis dat met mij eens :P Daarom heb ik af en toe ergens een plantje verstopt, zoals kruisbessen, aardbeien, knoflook, bieslook en ui. Ik heb ook wel eens suikermais gehad, ook erg lekker.
De peperplanten staan mooi in bakken in de zon, maar ik ben bang dat het er wel te veel zijn geworden :P
Gelukkig heb ik er niet zo heel veel werk mee, ik plant van alles en zie later wel of het wat geworden is.
Ik zal eens kijken of ik deze week een paar fotos kan maken :D

Gr. Nick
“Overkill is underrated.”
Nick M

Geslacht:

Berichtdoor lee op zo 21 jun 2009, 09:08

:shock: Zo'n volkstuin is zeker wel wat. Ik was laatst aan het fietsen en ik woon zowat in de brunssummerheide en het blijkt dat daar ook nogal wat volkstuintjes liggen :D.
Toch maar eens informeren.
lee

Geslacht:

Volgende

Keer terug naar De Tuin